Ogen

Er zijn verschillende soorten oogproblemen. Soms kan het een ernstige hinder betekenen in je dagelijks leven. Sommige oogaandoeningen gaan vanzelf voorbij, denk bijvoorbeeld aan droge of tranende ogen.
In andere igevallen is het belangrijk om bepaalde  ernstige symptomen niet te negeren en snel te handelen. Soms kunnen er onomkeerbare gevolgen ontstaan voor je ogen als je te lang wacht om naar de oogarts te gaan. 

 

Functie van je ogen

Met je ogen kun je zien. Het oog is een van de vijf zintuigen. In het donker wordt je pupil groter en overdag wordt je pupil kleiner. Dat komt doordat er veel licht overdag binnen komt. 's Nachts wordt je pupil groter want dan komt er geen licht meer in. 

 

Hoe zien wij met het oog?

Je kunt een voorwerp zien omdat er lichtstralen op weerkaatsen. Door het pupil komt het licht naar binnen. De lens zorgt ervoor dat het beeld op het netvlies terecht komt. Het beeld staat dan op z'n kop. Het beeld wordt via de oogzenuw naar je hersenen gestuurd en die zetten het beeld weer rechtop.

Het kan gebeuren dat het licht dat in je oog valt niet helemaal netjes door de lens op het netvlies terecht komt. Het kan er dan iets voor terecht komen. Dan ben je bijziend. Dit betekent dat je dichtbij scherp ziet, maar veraf niet. Het helpt dan om een bril met holle lenzen te nemen.

Het kan ook zijn dat het licht iets achter het netvlies terecht komt. Dan ben je verziend. Dit betekent dat je veraf scherp ziet, maar dichtbij niet. Dan helpt het om een bril met bolle lenzen te nemen

 

Vitamine A: Belangrijke vitamine voor de ogen

Vitamine A is een belangrijke vitamine voor de ogen. Het netvlies en de plek achter het netvlies zijn de plaatsen waar de meeste vitamine A in het lichaam voorkomt. De ogen hebben vitamine A onder andere nodig om in het donker te kunnen zien. In je netvlies zitten 128 miljoen lichtgevoelige cellen. Dit zijn de staafjes en kegeltjes. 120 Miljoen daarvan, de staafjes, hebben onder andere de functie om in het donker te kunnen zien. Hoe beter de staafjes werken, hoe beter je kunt zien in het donker. Daarom hebben de ogen vitamine A nodig hebben om in het donker goed te kunnen zien. De latijnse naam voor vitamine A is retinol, afgeleid van het woord retina oftewel netvlies.

Andere belangrijke voedingsstoffen voor gezonde ogen zijn:

  • vitamines B2 (Riboflavine), C en E
  • mineralen Magnesium, Zink en Selenium
  • flavonoïden (o.a. in blauwe bosbes en rode druif)
  • luteïne en zeaxanthine

 


Tips voor gezonde ogen

  • Rook niet
  • Zorg voor voldoende beweging
  • Bescherm je ogen tegen de zon (zonnebril)
  • Eet gezond

 

Eyewise

Eyewise bevat maar liefst 20 mg Luteïne (zuivere, vrije vorm) en 1000μg Zeaxanthine per tablet. Het bevat daarnaast ook Blauwe Bosbes, Zwarte Bosbes en Druivenpit (als geconcentreerde extracten en ook Riboflavine en Zink die bijdragen aan een normaal gezichtsvermogen.

 

Bestel Lamberts Eyewise